بابا قول لماما بح بابا اوبح

DeletedUser23798

Guest
بسم الله الرحمن الرحيم

الاطفال

بيشد انتباهى الحاجات اللى تخصهم شويتين , منها طبعا اغانى الأطفال المنتشرة جدا و اشهرها

بابا اوبح :D , واللى مش فاكر كلماتها احب اذكره بيها ركزوا معايا بس عشان هى بالشفرة

بابا قول لماما دح بابا اوبح :D
انت قول لبابا بح بابا اوبح
العسكرى راح راح
العسكرى جى جى
واللى معاه ابونيه نيه
يعلم عليه ليه
يلا غنى قول معايا قوم و صحصح

وو اللى يخاصم خاله خاله
هنجيبله بزازة زازة :d
البزازة شييريى
ليكم يا حلوين

يلا غنى قول معايا قول و بحبح :d

كفايه كدة عليكوا عشان محدش يصاب بالتخلف , ايه علاقة بابا اوبح بالبزازة و التذاكر و الكمسرى ماتعرفوش
وبعدين كلمه اوبح دى اللى اعرفه عنها انها مش كلمه هى تعبير لفظى له دلاله للطفل لما تبصله بعبط كدة و تبتسم ابتسامه بلهاء و تمد ايدك ناحيه الطفل و تقوله اوبح يا حبيبى اوبح فيعرف انك عبيط :p يقوم محود سكته الناحيه التانيه و يبعد بعيد عنك خوفا من انك تطلع جنانك عليه...........

و لا الاغنيه التانيه بتاعه بابا فين ؟؟

هاتولى هدف تربوى واحد فيها يوحد الله
هو ايه بابا هنا هنا اهو اقوله مين بيكلمه .......و كل واحد من الاطفال يقولى موقف مالوش دعوة بالتانى
اللى يقوله هقولك فزورة حلوة زغنطوطة خرجت من بيتها تاهت و لاقيتها عارف ان حليتها هندهلك بابا

هى ايييييييييييه اللى خرجت من بيتها تاهت و لاقيتها ؟؟؟
هم بيكلموا مجانين؟؟؟ و لا هم اساسا مجانين و اللى مألف الاغنيه كان عامل دماغ قبل ما يكتب الكلام و لا ايه ؟؟

فين ايام الكلام الجميل بتاعنا اللى كانوا بيحفظهولنا فى الحضانه

انا عندى فرخة كبيرة بتبيض بضتين فى اليوم اكولهم و اشبع بيهم ساعه ما اقوم من النوم
ولا كتاكيتى كتاكيتى فى العشة لوحدهم جت القطة خطفت نصهم و انا مالى و انا مالى انا عايزه حقهم
ولا القطة المشمشية حلوة بس شقية خطفت ورك البطة ......

كان بط و كتاكي ت و فراخ و قطط مش حارمينا من حاجة خالص

طبعا انتوا مش فاهمين ان شوية الكلام بتاع البيض و الفراخ دة له هدف تربوى هام جدا الا و هو ان الطفل بيعرف ان البيضة بتيجى من الفرخه و طبعا دى معلومة فى غايه الاهميه , بس دة كان ايام زمان لما الطفل كان ساذج لكن تعالى دلوقتى غنى الاغنيه دى لطفل اليوم اما كان ينام علالارض و يمسك بطنه من كتر الضحك و يشاور عليك و يقول العبيط اهو مابقاش انا ........

فطبعا حتى اغانى زمان ما تنفعش لطفل الانترنت و الدش اللى بيتفرج على حاجات عظيمة ذى بابا اوبح و بابا فين و اغانى هيفا و نانسى و روبى........

لكن فى اغانى مازالت تنفع لغايه دلوقتى و هى الكلمات اللى بتروى قصص الانبياء و كدة فى سلاسه و بساطة
زى محمد نبينا ابوه عبد الله جده اللى رباه ابو طالب عمه كان بيدافع عنه .........الى اخره

DeletedUser

Guest
ما فهمت شيء @.@
< كله من الهندي : (

اذا مزمزناها قهوة نشيك و نشوف السالفة :d
...

DeletedUser23798

Guest
ما فهمت شيء @.@
< كله من الهندي : (

اذا مزمزناها قهوة نشيك و نشوف السالفة :d
...

[SPOIL]
[/SPOIL]

DeletedUser23798

Guest
اعتذر عن انزال الموضوع في منتدى حرب القبائل

الموضوع يتحدث عن ما يعرض للاطفال من الاناشيد في بداية حياتهم ومقارنة بين اناشيد الماضي واناشيد اليوم

شكرا لكم يرجى الاغلاق

DeletedUser20474

Guest
ازيدك من الشعر بيت البزر ذا اللي يتفرج على الاناشيد ذي تلقاه يرسل في الشات بعد يطلب انشوده معينه ههههههههههههههه ، حافظ رقم القناه وماسك له جوال مدري من وين ناتفه ويرسل وخذلك صرف فلوس

DeletedUser

Guest
ياشباب من جد مين يتسمع اغاني

منى امرشا

+

صلاح الزدجلاني

DeletedUser

Guest
السلام عليكم

اهلين والله بزعيم العرب :d

اااه ياايام الطفولة كان الواحد ماعنده اي هموم فقط كل اللي يريده انه يلعب ويشتري حلاوة مصاص :d:d

وبصراحة مااتذكر اي انشودة من الطفولة للاسف خخخ الجهاز تفرمت ومابقي في الميموري الا اشياء قليلة لكن بصراحة قمة السعادة بتذكر مايمكن تذكره من الطفولة

وكلامك صحيح وفيه تغير كبير بين اطفال الماضي واطفال الحاضر وللاسف السبب هو كبار اليوم :(

على العموم مشكور على الموضوع وشكرا على انعاش ذاكرتنا عن طفولتنا وبانتظار المزيد منك وبالتوفيق

أعلى