السم الذي ينهش في جسد النسخة من 15 سنة وحتى اليوم ، جربوا تسووا عالم من غيره وشوفوا النتيجة

DeletedUser36859

Guest
السلام عليكم

مش عايز اطول عليكم ، انا لاعب عادي عمري ما كنت مهتم بحرق ولا بمركز أول ولابانقلاب عشان فوز ولا جروب معين افضل معاه للابد ، انا بخش العب اللعبة للمتعة فقط ، لكن سرعان ما بزهق بسبب اللي بشوفه فيها وبسحب عليها وبسجل خروج ، اخرمرة لعبت كانت من 5 سنين وحتى لما رجعت لقيت نفس العلة موجودة

نبذة بسيطة بسيطة عن العوالم اللي لعبت فيها للي مهتم
عالم 3 و 4 و عالم 7 و عالم 10 و 11 و 14 وبعدين كذا عالم بعد كدة بس مش فاكر ارقامهم ، وتركت اللعبة من 5 سنين ورجعت عشان الاقي نفس العلة موجودة واللي كانت سبب طفشي منها اصلاً في كل عالم تركته من قبل

مشكلة اللعبة الأساسية بنظري :
الاندماجات / الانقلابات / الخيانات / الفروع وكل ما على شاكلتهم

اللي بيلعب هاللعبة من زمان بيعرف ان تقريباً كل العوالم وحتى الحروب اللي حصلت في العوالم ما انتهت الا بشكل من الأشكال السابقة ، نهاية غير ممتعة لعالم كان ممكن يكون ممتع ، والقيادات بدل ما تركز على الحروب والاهداف وتعليم الاعضاء والاحتراف ، صارت تركز عالاندماجات والانقلابات والكيكات وبصراحة حاجة في منتهى الملللللل

افتكروا معايا كم عالم انتهى باندماج او انقلاب ( تقريباً اللي لعبتهم كلهم حصل فيهم ) وفي لمقابل افتكروا كم عالم انتهى بحرب شيقة وقبيلة صامدة تحدت العالم من اوله لاخره ؟ ( والله عوالم اسطورية وحتى متابعتهم او قراءة تاريخهم كانت ممتعة ( قبيلة حرب لسة في ذهني والله رغم انها خسرت عالمها ( 3 او 4 تقريباً ) وقبيلة بجز باني في عالم 7 رغم انها بدأت باندماج في بدايةالعالم بس استمرت ضد العالم كله لغاية ما فازت

الحل اللي بقترحه عليكم

الغوا اختيار ترك القبيلة :)

يب ... بالبساطة دي

بعد مرور 21 يوم من بداية العالم ( بالسرعة 1) ، او بعد ما العضو يكون عنده قريتين ممنوع يترك القبيلة او ينطرد حتى ، وبيفضل عضو فيها للأبد حتى لو نقاطه وصلت لصفر واضطر يسوي بداية جديدة ... ساعتها اللي هيحصل :
مستحيل تحصل اندماجات
محدش هيقدر حتى ينقلب
مفيش كيكات هتنزل والقيادة هتضطر تعلم اللاعبين اللي معاها بدل ما بتنزلهم كيكات
مفيش فروع هتتعمل وهيرجع مجرد السيطرة على القارة تحدي وترجع مجرد بداية اللعبة ممتعة بدل ما كل الخريطة بتبقى باللون الازرق والسماوي
هيبقى تحدي للادارة واللاعبين انهم يكملوا العالم ويوفزوا بيه بدل اللي بيحصل دلوقتي ، كلمة السر هي " تحدي " هادا هو السر ورائ اي متعة ، لما تنزعه من اللعبة بسماحك للاندماج، يبقى انتزعت المتعة

الاقتراح ده مجرد اقتراح مبدأ بس طبعاً ، لكن التفاصيل ممكن تتغير بحيث يبقى مرن مع المتغيرات ( زي مثلاً لو اللاعب خمل لمدة 3 ايام ممكن رئيس القبيلة يطرده ويضم غيره ) أو ممكن يكون اختيار في ايد ملك القبيلة انه يختاره ( الحين قبيلتي جاهزة فبفعل اختيار انه ممنوع حد يتركها عشان اضمن ان مفيش اي انقلاب من داخل القبيلة يحصل - وطبعاً الأعضاء بيطبيعة الحال هيضغطوا على ملك القبيلة لو اتأخر في تفعيل الاختيار ده لو في باله خيانة اي حد منهم )

وفي النهاية كلمة بس
اول ما اتعرفت عاللعبة ودخلت اجربها كانت الخريطة بتمتد من القارة 1 وحتى القارة 99 ، دلوقتي قرى الكور متكفيش تملى قارة واحدة حتى بمفردها ، ومن ايامها وحتى الآن ما زالت الشكوى اللي بشوفها واحدة ( الاندماجات والانقلابات وهاللعب الممل المدمر لمتعة اللعبة ) وكتير بشوف ناس بتسيب بسببها ، انا نفسي بطلت العب من 5 سنين بسببها ولما رجعت ولقيت الوضع زي ما هو طفشت منها ، بس للاسف موقف الادارة كان دايماً انها جزء من اللعبة وتاركاه لغاية ما طفش نص اللاعبين بسببه ، فارحمونا منه رجاء ولو لعالم واحد بس وجربوا وشوفوا الوضع

شكراً​

PERSEUS

عضو ميليشيا
الخريطة ما تمتلئ لان 5 لاعبين يلعبون في حساب واحد لو كام كل واحد في حساب لكانت الخريطة ما تكفي لهم
الفروع القبائل الرئيسية و القادة بيحبوا الفروع لشان يستخبو فيهم و لما يكبرون بأكلونهم بحجة اما خائن او انت ما دعمت و و و و
و القيادة تاتي تقلك انا مسيطر على القارة ههههه الله ينعل ابو التفكير هدا
ينسية للاعبين الي يدخلون الفروع لا تلعبوا فيهم و لا تعطيهم اهمية سوي قبيلة لحالك تعلم و احتك القيادة الان استغلاليين

الادارة الان تساعد على هدا الشئ المهم العب و افتح عالم وين المتعة

DeletedUser36859

Guest
الخريطة ما تمتلئ لان 5 لاعبين يلعبون في حساب واحد لو كام كل واحد في حساب لكانت الخريطة ما تكفي لهم
الفروع القبائل الرئيسية و القادة بيحبوا الفروع لشان يستخبو فيهم و لما يكبرون بأكلونهم بحجة اما خائن او انت ما دعمت و و و و
و القيادة تاتي تقلك انا مسيطر على القارة ههههه الله ينعل ابو التفكير هدا
ينسية للاعبين الي يدخلون الفروع لا تلعبوا فيهم و لا تعطيهم اهمية سوي قبيلة لحالك تعلم و احتك القيادة الان استغلاليين

الادارة الان تساعد على هدا الشئ المهم العب و افتح عالم وين المتعة

بتفق معاك

برأيي الحل الوحيد للوصول للي احنا عايزينه حتى لو الادارة رفضت تتدخل هو اننا كمجموعة لاعبين نتفق نسوي قبيلة تنزل عالم جديد تبحث عن المتعة فقط ، ونتفق مع بعض انه ممنوع نندمج ممنوع نستخدم الانقلابات ممنوع نسوي حتى فروع

بصراحة عندي اني العب واستمتع باللعبة واخسر احسن بكتير من اني افوز بطريقة مملة وبايخة وما لها طعم زي اللي بيحصل دلوقتي

المشكلة انه حتى دلوقتي تحس فات الأوان خلاص ، شبه مستحيل تعرف تجمع عدد لاعبين يكفيي قبيلة كاملة دلوقتي وتنزل بيه

PERSEUS

عضو ميليشيا
لا يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

زي ما قلت المشكلة فينا احنى الاول ليست في الادارة بس

ينسية للادارة تساعدنا تلغي الفروع و الكوبلايرات و الباقي تفرج عليه الكل رح يتمسخر

فات الاوان صعب تجمع لاعبين يلعبن على الي قلته متعوين على الانقلابات و خوف على حساباتهم يحب يلعب خاين و انقلابي على ان يخسر حسابه

العجوز

TW VIP - الفيلسوف
فريق عمل حرب القبائل
بعد مرور 21 يوم من بداية العالم ( بالسرعة 1) ، او بعد ما العضو يكون عنده قريتين ممنوع يترك القبيلة او ينطرد حتى ، وبيفضل عضو فيها للأبد حتى لو نقاطه وصلت لصفر واضطر يسوي بداية جديدة ... ساعتها اللي هيحصل :
مستحيل تحصل اندماجات

طبقناها في أكثر من عالم وكانت نتائجها اسوأ من المتوقع
والخلل الي تتحدث عنه ما ظهر ال بنهاية عوالم الاربعينات

DeletedUser41371

Guest
خيار ترك القبيله حل فاشل نع احترامي لتفكيرك و تفكير الناس الي قبلك .
بيرجع اللاعب مسير من الاداره وليس مخير .. ( كل لاعب يستطيع الاحكم بقريته ) يعني لازم يكون تحكم تام ..

طيب لنفترض انني انا ملك القبيله و عندي 24 عضوا بالقبيله و انت منهم . بعد 21 يوم بديت كل يوم انزل حساب او حسابين كيكة لنفسي واش هيكون ردك وقتها ؟ خيار ترك القبيله بيخدم مصالح الملك اكثر من اي شخص و اذا دخلت باي قبيله تكون تحت رحمة ملكها و ما يكون عندك الخيار انت و اصحابك تدعمون بعض او تسون شي غير انك تسجل خروج و تجي تلعن بالخصايص فالمنتدى

طيب هتقول لي لا ما بخش معك انا عندي مجموعه بالواتس وهنزل معها .. هذا هو مسمى القروبات الي كنت تلعن فيه قبل شوي

DeletedUser36859

Guest
طبقناها في أكثر من عالم وكانت نتائجها اسوأ من المتوقع
والخلل الي تتحدث عنه ما ظهر ال بنهاية عوالم الاربعينات

الأول حابب أشكرك انك اخدت وقتك لقراءة الموضوع والرد علي

بس شيء مؤسف والله ان حتى دي منفعتش :s
طيب مفيش سبب معين ممكن دراسته ليها بحيث انه ممكن تجنبه بعد كدة ؟
مثلاً جربتوها في عالم بطيء واللاعبين زهقت في النص ومكملتش
او لو كنتم اضفتم خيارات تانية او تعديلات كانت ممكن تزبط ؟ بدل من ترك الموضوع نهائي :s
والله يا اخي الاندماجات موجودة من عالم 10 ، انا كنت فيه ونظمت بنفسي ييجي 3 اندماجات ورا بعض لاني كنت قيادي ( اه انا كمان مذنب للاسف )

نفسي نلاقي حل والله :26:

DeletedUser36859

Guest
خيار ترك القبيله حل فاشل نع احترامي لتفكيرك و تفكير الناس الي قبلك .
بيرجع اللاعب مسير من الاداره وليس مخير .. ( كل لاعب يستطيع الاحكم بقريته ) يعني لازم يكون تحكم تام ..

طيب لنفترض انني انا ملك القبيله و عندي 24 عضوا بالقبيله و انت منهم . بعد 21 يوم بديت كل يوم انزل حساب او حسابين كيكة لنفسي واش هيكون ردك وقتها ؟ خيار ترك القبيله بيخدم مصالح الملك اكثر من اي شخص و اذا دخلت باي قبيله تكون تحت رحمة ملكها و ما يكون عندك الخيار انت و اصحابك تدعمون بعض او تسون شي غير انك تسجل خروج و تجي تلعن بالخصايص فالمنتدى

طيب هتقول لي لا ما بخش معك انا عندي مجموعه بالواتس وهنزل معها .. هذا هو مسمى القروبات الي كنت تلعن فيه قبل شوي

احترم ردك حبيبي واشكرك عليه

بس مش ممكن نفكر لغاية ما نوصل لحل ؟

يعني نمشي في طريق ( لا للاندماجات لا للانقلابات ) لغاية مانلاقي حل لها ، وكل مشكلة تقابلنا نفكرلها في حل ، ونفضل نحاول اكيد الموضوع مش هيزبط من اول مرة

بالنسبة لرأيك انا شايف ان الملك لو مش هيعرف يطرد حد مش هيعرف ينزله كيكة لانه هيبقى هو الخسران بخسارة عضو شبه مستحيل تعويضه ، بالنسبة لو مش راضيين عالملك عموماً اكيد في حل تاني ، ان الاعضاء يبقى في ايدهم التصويت على سحب الصلاحيات منه مثلاً :/

مشكلة ايه كمان اللي ممكن تواجهنا في الحالة دي ؟

DeletedUser41336

Guest
بالنسبة لو مش راضيين عالملك عموماً اكيد في حل تاني ، ان الاعضاء يبقى في ايدهم التصويت على سحب الصلاحيات منه مثلاً
ب الطريقة ذي انت راح تسهل موضوع الانقلاب ويصير زي السلام عليكم

أعلى